Kom godt igang

Man kan vælge at købe sig til indsigter, gøre det hele fra bunden selv eller en blanding. Ofte kan det være en fordel at gøre brug af eksperter og udefrakommende fagpersoner, som kan give et andet indspil og metaperspektiv, end det er muligt at opnå, når man selv er en del af en organisation og er tæt på det, der skal sættes i spil. Men det skader ikke at kunne en smule selv.

Som de fleste ved, er en værktøjskasse ikke nok i sig selv. Der kræves det rette håndelag. Og i denne forbindelse er anvendelsen af værktøjskassen afhængig af et sæt af evner, der bedst kan karakteriseres som intuition, kreativitet, nysgerrighed, vision, nytænkning og mod. Disse evner kan ikke ”læres” ved at læse denne bog, men kræver erfaring, fejltagelser og succeser. Det, man også kalder livets rygsæk. Så fortvivl ikke, hvis det ikke helt lykkes i første hug. Det skal nok komme.

Trends kan, ligesom tidsånden, ikke umiddelbart opfanges eller fornemmes. Vi har ingen sans, der kan bruges til dette formål – med undtagelse måske af intuitionen. Det at opfange forandringens bølger kræver et sæt af processer, metoder og værktøjer, der først skal findes og udvikles, og derefter skal der lægges lag på lag af erfaring ovenpå

Værktøjer til hele processen

I bogen kigger vi nærmere på helt konkrete værktøjer, som kan sættes i spil, når der skal arbejdes med at spotte, analyse og relatere trends til den kontekst, der arbejdes i. Vi har samlet de vigtigste værktøjer og fjernet “mystikken”, som oftest omgiver det at arbejde med trends, således at alle kan gå i gang med at træne deres færdigheder og benytte værktøjerne.

Modellen, som vi gennemgår nøje i bogen, indeholder de følgende 5 faser:

Start med det samme - Masser af inspiration

Masser af viden om trends ligger lige foran dig – eller rettere; inde i din skærm. De sidste fem år er antallet af virkeligt gode sites med faglig og relevant inspiration steget kraftigt. De varierer i karakter og vinkler, men der er for meste noget at finde de fleste steder. Her er et lille udvalg, som du kan starte med.

Hvad skal du holde øje med?

Aviser, magasiner, blogs, blogaziner, kataloger, bøger, nyheder, tv, film, radio, hashtags, strømme på sociale medier, konferencer, seminarer, messer, kunder, kolleger, venner, familie, samtaler ved nabobordet på restauranten / i bussen / i toget etc., reklamer, konkurrenter, gadelivet, rejser, de bedste trendspotting sites, nettet generelt, konsulenter, analytikere, eksperter, universiteter, butikker, museer, hoteller, lufthavne, nybyggerier, nystartede virksomheder og meget mere.

Springwise: www.springwise.com

The Next Big Thing: www.next-big-thing.net

Trendwatching: www.trendwathcing.com

Trend Hunter: www.trendhunter.com

PSFK: www.psfk.com

World Future Society: www.wfs.org

JWT Intelligence: www.jwtintelligence.com

TED: www.ted.com

Faith Popcorn Brainreserve: www.faithpopcorn.com

LSN Global: www.lsnglobal.com

Cool Hunting: www.coolhunting.com

Mashable: www.mashable.com

Trendtank – a tank of infinite ideas: www.trend-tank.com

Futurelab: www.futurelab.net

Pantoneview: www.pantoneview.com

Trendtablet: www.trendtablet.com

The Dieline: www.thedieline.com

Dezeen: www.dezeen.com

Engadget: www.endgadget.com

David Report: www.davidreport.com

Fast Company: www.fastcompany.com